Lavastus:
Käsikirjoituksen miljöönä toimii koko esityksen
ajan noin 20 neliöin vuokraläävä, joten lavastus pysyy liki muuttumattomana. Yleisö
näkee läävän ainoan huoneen (vessaa lukuun ottamatta), joka sisältää muun
muassa sängyn, kaksi nojatuolia, pienen hyllyn, tv:n, keittiön sekä sohvapöydän.
Lavan taustalle on asetettu valkoiset korkeat seinät, jotka rajaavat asunnon
sisätilat. Ne on aseteltu siten, että kaikista takimmaisena sijaitsee pitkä
takaseinä, josta lähtee kummaltakin puolen kaksi lyhyempää sivuseinää siten,
että reunimmaisinkin katsoja kykenee näkemään koko huoneen laidasta laitaan. Seinillä
on myös ulko-ovi ja vessanovi muttei lainkaan ikkunoita.
Huonekalut ovat aseteltu lavalle huolitellen. Taustalle
seiniä vasten on kyhätty pieni keittiö, joka koostuu jääkaapista, lavuaarista
ja keittiötasosta. Myös sänky on sijoitettu takaseinää vasten. Lavan etuosaan
taas on sijoitettu kaksi vastakkain asetettua nojatuolia puolittain yleisöön
päin kohdistettuina. Niiden välissä on matala sohvapöytä. Vanhanaikainen
laatikon muotoinen tv, jota Viki käsikirjoituksessa katsoo, sijaitsee pienen
hyllyn päällä, joka löytyy toiselta sivuseinistä. Tyhjiä oluttölkkejä löytyy
kasoittain lavan takaosasta, mutta myös sohvapöydälle on asetettu pari tölkkiä mukaan
luettuna se josta Viki juo totuusseerumia. Näyttämä pysyy suljettuna tumman esiripun
avulla kaikkina aikoina ja avataan vasta silloin kun salin valot on sammutettu.
Puvustus:
Viki ei vaihtanut vaatteitaan missään välissä
käsikirjoitusta, joten hänen rooliasunsa ei vaihdu esityksen aikana. Hän on
pukeutunut toteutuksessani harmaaseen ja väljään T-paitaan sekä hänen
"urheilullisuuttaan" kuvastaviin verkkareihin. Näytöksen toisessa
osassa mukaan tullut Vikin hylätyksi ja unohtuneeksi osaksi ruumiillistunut
venäläinen Helinä-keiju taas on pukeutunut kirjaviin vaatteisiin, joilla
pyritään kuvaamaan hänen aatemaailmaansa verrattuna Vikiin. Kummillakin on
sukat jalassa, sillä ovathan he sisätiloissa.
Valot:
Valaistuksen lavalla tulee olla melko hämärä,
joten muun muassa yleisöä ei valaista ollenkaan. Himmeästi loistavat
spottivalot on keskitetty molemmissa näytöksissä Vikiin siten, että niiden
luoma valokeila liikkuu hänen mukanaan. Viki ei tule liikkumaan esityksen
aikana paljoakaan lavan takaosassa, missä esimerkiksi keittiö sijaitsee, vaan
hän tulee pysyttelemään lavan etuosassa nojatuolien ja sohvapöydän
lähettyvillä, jonka takia niitä tullaan valaisemaan erikseen jatkuvasti. Lavan
takaosa jätetään siis hyvin himmeäksi verrattuna lavan etuosaan siten, ettei
sieltä erota muuta kuin huonekalujen ääriviivat ja seinät. Tällä tavoin
pyritään kiinnittämään katselijan huomio lavan etuosaan, jossa suurin osa
toiminnasta tapahtuu.
Toisessa näytöksessä, kun Helinä-keiju tulee
mukaan, valaistus tulee muuttumaan jonkin verran verrattuna ensimmäiseen.
Alussa, kun Viki ei vielä ole avannut lätkäkassia, valaistus pysyy vielä samana
kuin ensimmäisessä näytöksessä, mutta sillä samalla hetkellä, kun hän raottaa
vetoketjua, kirkkaat spottivalot valaisevat huoneen lyhyeksi hetkeksi ja
Helinä-keiju nousee kassista. Vielä tässäkään vaiheessa valaistus ei muutu
muuten paitsi siten, että himmeät spottivalot alkavat seurata Vikin lisäksi
myös helinää. Kuitenkin siinä vaiheessa jolloin Viki on juuri juonut
totuusseeriumia ja hän on aloittanut tunnustuksensa yleisölle, koko näyttämä
valaistaan kunnollisesti ja taustalta paljastuu paljon inhottavaa, mitä
himmeässä valossa on ollut vaikeampi nähdä, kuten lukuisat kasat tyhjiä oluttölkkejä
ja huomattava määrä sotkua, kuten tahroja ja epäjärjestystä.
Koreografia:
Jotta yleisö ei nukahtaisi Vikin monologin
aikana, täytyy lavalla tapahtua muutakin kuin puhumista samalla kun hän löhöää
nojatuolissaan. Tämän takia ensimmäisessä näytöksessä Vikin tulee liikkua
luontevasti ympäriinsä lavan etuosassa. Tämä toteutetaan siten, että
esimerkiksi tilanteessa, jossa Viki selostaa jotain vihaamaansa aihetta, hän
liikehtii aggressiivisesti, kuten potkaisee tyhjää. Viki myös useaan otteeseen
vaihtaa hienovaraisesti paikkaansa lavalla kuitenkaan lopettamatta puhumista,
jolloin esitys ei suotta katkea. Hän saattaa siis päätyä käsinojalta istuessaan
yhtäkkiä lavan toiselle reunoista.
Toisessa näytöksessä, kun monologi muuttuu
dialogiksi, koreografia vähenee Vikin osalta. Hän istuutuu toiselle
nojatuoleista ja jää kuuntelemaan ja kommentoimaan seisovan ja ympäriinsä
kävelevän Helinä-keijun selityksiä. Kumminkin siinä vaiheessa, jolloin Viki on
nauttinut totuusseeriumia, nousee hän ylös ja alkaa puhutella yleisöä. Tällöin
Helinä-keiju vuorostaan siirtyy taka-alalle.
Äänet:
Laatimassani toteutuksessa ei tulla käyttämään
äänitehosteita juuri ollenkaan. Ainoa kerta jolloin sellaista kumminkin
sovelletaan, tapahtuu silloin, kun Helinä-keiju nousee lätkäkassista kirkkaiden
valoefektien kera. Tällöin kuuluu korkea kilahdus ("blim").
Vikin normaalia puheääntä voimistaa hänen kasvoihinsa
häivytetty pieni mikrofoni, samoin kun Helinä-keijunkin. Heidän puheidensa
lisäksi muita ääniä ei siis juurikaan tule kuulumaan, etenkään musiikkia
(lukuun ottamatta toisen näytöksen kohtausta juuri ennen Vikin sammumista,
jolloin musiikki raikuu), sillä esittäähän Viki esimerkiksi ensimmäisen
näytöksen kokonaan monologina, milloin hän tulee olemaan äänessä jatkuvaan
soittoon. Kun Viki katselee televisiota, urheiluselostusta tulee kuulumaan
hänen puheensa taustalla, tosin sitä ei jatku kauaa.
Olitpa miettinyt tunnelmanvaihdoksen valoja myöten tosi hyvin! Uskon, että löydät maanantaina lavalta paljon tuttuja elementtejä. Hienoa!
VastaaPoistaAluksi silmään pistää suunnitelman asiallinen ja selkeä rakenne. Lisäksi tekstiä ei ole turhaan säästelty: yksityiskohtiakin on mietitty. Ääniä olisi tosin voinut hyödyntää vielä enemmän, mutta kaiken kaikkiaan suunnitelma on hyvin kattava. On huvittavaa huomata, kuinka samanlaiseen lavastusratkaisuun olin itsekin päätynyt kaljatölkkeineen kaikkineen.
VastaaPoista